In circa zece ani polonezul Jakub Zablocki a reusit sa faca din XTB o firma de brokeraj care la ultima evaluare depasea 1,1 mld. zloti (262 mil. euro), mai mult decat toate casele de brokeraj romanesti la un loc. Care este unul dintre secretele succesului? „Decat sa incerci sa te bati pe aceeasi felie cu multi altii, mai bine iti faci propria piata”, spune unul dintre oficialii companiei.
La infiintare, XTB a fost prima casa de brokeraj de Forex din Polonia, segment pe care se concentreaza si astazi, chiar daca activitatea este intr-o continua diversificare. In 2007, compania a inceput sa se extinda puternic la nivel global ajungand sa aiba peste 25.000 de clienti si 20 de sucursale in Europa, Asia si America de Sud.
Fost trader pe valute in cadrul BRE Bank, Jakub Zablocki s-a lansat in lumea antreprenoriatului in 2002. Opt ani mai tarziu, Enterprise Investors, una dintre cele mai mari companii de private equity din Europa Centrala si de Est, a cumparat putin peste 20% din XTB pentru 57 mil. euro.
Zablocki este scump in declaratii pentru presa; intr-o scurta discutie neprogramata pe holurile companiei vorbeste doar la modul general despre eforturile pentru dezvoltarea XTB, dupa care se scuza si pleaca la o intalnire.
Polonezul care conduce si detine pachetul majoritar de actiuni al XTB si-a construit insa o mica armata de subalterni care isi cunosc foarte bine domeniul si care, spre deosebire de multe persoane din piata de capital romaneasca, vorbesc cu interes real despre activitatea pe care o desfasoara.
„Sa ma intrerupeti cand ma pierd in detalii sau daca incep sa va plictisesc”, isi incepe discursul Piotr Baszak, seful departamentului de tranzactionare al XTB si membru in Consiliul Director al companiei, dupa care incepe sa prezinte activitatea brokerilor firmei poloneze.
„La noi brokerii nici macar nu vorbesc direct cu clientii si nici nu stiu cine sunt acestia. Orice client este liber sa faca ce tranzactii vrea, fara a fi influentat de brokeri. Investitorul are un numar individual si atat”. Si atunci care mai este rolul brokerului? vine intrebarea logica. „Sa supravegheze activitatea. Vede ca cineva a cumparat, cineva a vandut, verifica algoritmii si au grija ca totul sa fie in parametrii normali”, spune Baszak.
Si totusi cine discuta cu investitorii? „Oamenii de la vanzari sunt cei care iau legatura cu ei si ii informeaza despre oferte si despre cele mai importante stiri din piata”.
In departamentul de tranzactionare, circa 10 brokeri si personal tehnic isi urmeaza rutina zilnica, fiecare in fata obisnuitelor monitoare de tranzactionare.
„In total avem 20 de brokeri care lucreaza in trei ture de opt ore, pentru a putea acoperi intreaga zi. Din cauza ca tranzactiile din piata valutara practic nu se opresc niciodata, avem foarte putine zile libere; in afara de concedii, anul trecut am avut doua zile libere, de sarbatori”, mentioneaza directorul de tranzactionare.
XTB isi concentreaza majoritatea activitatii pe clientii persoane fizice, care aduc si cele mai mari venituri pentru grupul polonez. Urmeaza companiile, care folosesc piata valutara pentru a se proteja de fluctuatiile cursului de schimb si apoi institutiile financiare.
Casa de brokeraj intermediaza tranzactii cu actiuni si pe Bursa din Varsovia (WSE), insa acest segment ramane unul secundar pentru XTB. In luna mai 2013, compania ocupat locul 37 din 55 in topul brokerilor de pe WSE, dupa ce a intermediat tranzactii de 10,3 mil. euro.
In 2011 compania poloneza a facut un profit de 105 milioane zloti (24,6 mil. euro). XTB nu si-a anuntat inca rezultatele financiare pe 2012.
Pentru comparatie, Swiss Capital, cea mai mare casa de brokeraj care opereaza pe Bursa de Valori Bucuresti, a avut in 2011 un profit net de 7 mil. lei (1,5 mil. euro) si afaceri de 18,4 mil. lei (4 mil. euro). Majoritatea celorlalte firme de brokeraj romanesti au fost insa pe pierdere, din cauza volumelor care au scazut puternic in perioada de criza.
Investitori vs „Roboti” sau Soros vs Algoritmi – cine castiga lupta in piata financiara?
Discutia cu seful pe tranzactionare al XTB aluneca usor spre aspectele electronice ale activitatii, pe a caror dezvoltare se concentreaza o mare parte din activitatea companiei.
„Nu va asteptati sa vedeti in departamentul de tranzactionare brokeri care tipa la telefon sau care alearga cu ordine de vanzare/cumparare. 99% din ce facem este online. O buna parte din deal-uri se bazeaza pe algoritmi, acesta este viitorul in brokeraj.
Citeste mai mult:
SURSA: WALL-STREET.RO