Procesul de tranzactionare a unei afaceri este un procedeu extrem de complex deoarece include din ce in ce mai multe parti implicate intr-o asemenea tranzactie. Pe langa partile contractante (vanzator si respectiv cumparator), trebuie luati in calcul si avocatii, contabilii, consultantii si nu in ultimul rand creditorii, clientii si furnizorii. Ca si acestia, brokerul de afaceri ocupa locul sau specific in derularea procesului de vanzare / cumparare a unei afaceri.
Daca aveti nevoie de ajutorul unui broker de afaceri, trebuie sa luati in considerare urmatoarele:
1. Principiile si etica profesionala
In momentul tranzactionarii unei afaceri, clientul trebuie sa fie sigur ca interesele sale sunt pe deplin protejate, ca brokerul este o persoana de incredere care respecta o serie de principii de baza in activitatea sa. Astfel, in momentul semnarii contractului de colaborare cu brokerul Dvs, este important sa incheiati un angajament de cofidentialitate, fara ca acesta sa fie subiect de negociere.
2. Broker de afaceri acreditat/ certificat
Pentru a spori gradul de siguranta si de incredere al clientului in procesul de reprezentare, este important ca brokerul sa detina un certificat de acreditare, dovada a gradului de profesionalism si de pregatire.
Pe teritoriul Romaiei, aceasta acreditare este eliberata de Asociatia Nationala a Brokerilor de Afaceri din Romania.
3. Specializarea
Brokerii detin de multe ori specializari pe anumite tipuri de afaceri (restaurante, afaceri online, afaceri in retail etc) si lucreaza predominant pe acel sector de activitate bine delimitat. Angajarea unui broker de afaceri specializat pe un anumit tip de tranzactie sau domeniu, poate fi un avantaj pentru dumneavoastra, dar nu inseamna in mod obligatoriu ca trebuie sa puneti o asemenea conditie.
4. Experienta
Detinerea unei afaceri proprii necesita intelegea in detaliu a modului in care aceasta functioneaza. Acest lucru duce la deprinderea anumitor aptitudini, la dezvoltarea unei alte perspective asupra intregului demers de vanzare a afacerii. Daca brokerul dvs a detinut un business propriu, toate aceste calitati ii vor fi utile in derularea intregului proces de tranzactionare.
5. Apartenenta la o asociatie profesionala
Cele mai multe profesii sau industrii specializate detin asociatii care se intalnesc in mod regulat, organizeaza evenimente si stabilesc impreuna ghiduri de bune practici si ofera membrilor lor programe de pregatire profesionala continua. Apartenenta la o asociatie profesionala denota faptul ca brokerul pe care l-ati ales este un profesionist, inspira incredere atat in relatia cu clientii cat si in cea cu colaboratorii.
6. Folosirea unui limbaj adecvat
Brokerul de afaceri trebuie sa stapaneasca un vocabular bogat si un limbaj adecvat fiecarui segment de piata in care activeaza, indiferent ca este vorba de domeniul juridic, contabil, financiar etc.
7. Parte integranta a unei retele de profesionisti
Procesul de tranzactionare al unei afaceri implica adesea evaluari din partea unor experti din domenii precum cel financiar sau juridic. Este important ca brokerul pe care l-ati ales sa faca parte dintr-un mediu in care sa aiba acces la toti acestia, tocmai pentru a facilita intregul demers.
8. Facilitarea obtinerii de finantari
Multi dintre cumparatori nu dispun de fonduri suficiente pentru a achizitiona un business, fiind nevoiti sa apeleze de cele mai multe ori la surse de finantare externe. Acest procedeu se dovedeste a fi destul de anevoios, mai ales ca pentru obtinerea fondurilor majoritatea bancilor au nevoie de garantii. Brokerul Dvs va poate usura considerabil munca, ghidandu-va spre cel mai avantajos plan de finantare pe nevoile Dvs.
9. Recomandari
In cazul in care aveti suspiciuni sau brokerul nu va inspira suficienta incredere, rugati-l sa va furnizeze cateva recomandari de la clientii anteriori.