De cele mai multe ori, la baza deciziei de a vinde sau nu afacerea pe care o detineti, sta o analiza clara a obiectivelor si a rezultatelor pe care doriti sa le atingeti prin vanzare. Raspunsul la intrebarea “ De ce sa vindeti?” va va demonstra de ce acestea trebuie sa fie foarte bine definite.
In cele mai multe cazuri, hotararea de a vinde este o decizie luata de cele mai multe ori la nivel emotional, pentru ca mai tarziu sa apara si motivele rationale. De aceea, aceasta poate fi influentata de factori precum:
1. Schimbarea stilului de viata
Se poate ca dupa ce ati petrecut multi ani, ocupandu-va exclusiv de bunul mers al afacerii, dupa ce ati investit timp, energie si multe resurse financiare, sa ajungeti intr-un moment in care sa constientizati ca altele va devin prioritatile, ca altele va sunt dorintele, ca aveti nevoie de o schimbare. Este firesc ca fiecare etapa a vietii sa aduca cu sine alte nevoi, alte aspiratii care sa duca la schimbarea stilului cu care erati pana in acel moment obisnuit. Daca incercati sa sincronizati insa hotararea luata cu evolutia economica din mometul respectiv s-ar putea ca decizia sa fie una benefica atat din punct de vedere emotional cat si din punct de vedere financiar.
2. Timpul
Consumul urias de timp si energie pe care gestionarea unei afaceri le implica da nastere adesea, unor frustrari legate de neputinta de a acorda atentia cuvenita familiei, prietenilor, vietii sociale, neputinta de a desfasura si alte activitati in afara celor implicate de afacere. Acest lucru se va rasfrange intr-un tarziu asupra performantelor dumneavoastra, asupra psihicului si poate duce in final la dorinta de a vinde afacerea. Intr-un astfel de moment aceasta poate fi solutia logica de a va elibera de stres si de a incepe o noua etapa in viata dumneavoastra.
3. Ciclul de viata al afacerii
Daca ne raportam la durata de dezvoltare a unei companii, putem sa vorbim despre doua categorii: companii care cresc intr-un ritm ponderat fiind constante din punct de vedere al indicatorilor economici si companii care au un ritm rapid de dezvoltare in primii ani de viata, fiind urmat de o perioada de stangnare. Vanzarea unei afaceri intr-un astfel de moment poate reprezenta colacul de salvare, atat pentru actionari cat si pentru companie. Instrainarea acesteia poate fi solutia alternativa unei investitii masive intr-un produs nou, intr-o campanie de promovare , in exporturi sau orice altceva ar putea readuce afacerea la valoarea pe care o avea in anii anteriori. Accesarea unui imprumut sau reinvestirea intregului profit pe o perioada indelungata, nu reprezinta de asemeni o solutie viabila pentru proprietar, astfel ca vanzarea afacerii reprezinta cea mai buna optiune.
4. Antreprenori vs. manageri
Cei care detin de regula afaceri, se numesc antreprenori, firi creative, plini de idei si energie. Exista insa un moment in care intreaga responsabilitate, birocratie, raspunderea fata de angajati si de bunul mers al treburilor va deveni o povara pentru ei, se vor simti sufocati si intreaga viziune pe care si-au creat-o despre statutul de proprietar de afacere va fi inlocuita de dorinta de eliberare si de recapatare a timpului liber si a bunei dispozitii.
In concluzie, fie ca va doriti mai mult timp liber pentru dumneavoastra si cei apropiati, fie ca va doriti sa va implicati in dezvoltarea unei alte afaceri sau doriti sa va imbunatatiti statutul din punct de vedere financiar, un singur lucru este cert. Pentru a putea obtine beneficile scontate, vanzarea afacerii trebuie sa aiba la baza o strategie bine pusa la punct, corelata cu scopurile dumneavoastra.
Citeste si: