Oricat de necrezut ar parea, majoritatea proprietarilor de companii private de dimensiuni medii nu cunosc, in mod clar, care este valoarea afacerii pe care o detin si ce anume trebuie facut pentru ca aceasta sa sporeasca.
Desigur, proprietarul urmareste indeaproape volumul vanzarilor si al incasarilor, dar in afara de aceasta sunt multe alte lucruri care ar trebui luate in considerare.
Cresterea valorii unei companii private are sens daca proprietarul are in vedere vanzarea acesteia sau spera ca aceasta sa se dezvolte in timp si sa ramana familiei. Este interesant de observat faptul ca, din totalul afacerilor de familie 30% au rezistat la a doua generatie, 11% la a treia si doar 3% la a patra generatie sau mai mult.
Construirea valorii unei companii ar trebui sa se axeze pe urmarirea a sase componente:
1. Industria
2. Managementul
3. Produsele sau serviciile
4. Clientii
5. Competitia
6. Anumite repere comparative
Industria
Este greu, daca nu imposibil, sa dezvolti o companie intr-o industrie care stagneaza. Un mare avantaj de care firmele private se bucura, il reprezinta capacitatea acestora de a schimba cu rapiditate “macazul” si de a merge intr-o directie diferita, de a se adapta noilor cerinte.
Managementul
Construirea unui plan de management solid, sta de asemenea la baza sporirii valorii unei companii. Angajatii cheie ar trebui motivati, ar trebui sa detina contracte de munca in regula, precum si sa semneze acorduri impotriva concurentei neloiale. Daca in companie exista si colaboratori, acestora ar trebui sa li se asigure conditii optime de desfasurare a activitatii, precum si bonusuri pentru stimularea productivitatii.
Produse sau servicii
Un singur produs sau serviciu nu va genera valoare, cel putin nu la cotele sperate. Cu toate acestea, în cazul în care pot fi create produse sau servicii suplimentare, mai ales dacă sunt non-competitive în preț cu produsul sau serviciul primar – atunci rezultatele generate pot fi pe masura asteptarilor.
Clientii
Fie ca este localizata national sau international, o baza solida de clienti reprezinta cheia pentru cresterea productivitatii si implicit a valorii companiei.
Competitivitatea
Devenind un lider de piata, precum si dezvoltarea unei companii pe un segment unde, macar deocamdata, nu exista cocurenta, va va asigura o companie profitabila, puternica si in mod semnificativ valoroasa.
Anumite repere comparative
Reprezinta criterii in functie de care va putea fi evaluate compania dumneavoastra. Cu cat rezultatele sunt mai bune, cu atat mai valoroasa va deveni afacerea pe care o detineti.
In concluzie, trei aspecte cheie pe care ar fi indicat sa le luati in calcul pentru a spori valoarea companiei dumneavoastra le reprezinta:
1. Construirea unei echipe de management de top, corelata cu o forta de munca loiala
2. Strategii flexibile, usor adaptabile in caz de schimbare
3. O echipa de consultanti de top, de profesionisti care sa va asiste in conducerea companiei.