O buna comunicare este esenţială în afaceri. O spun şi managerii şi angajaţii lor şi cei care îi învaţă cum se conduce o afacere de succes. Cât de uşor este însă să convingi un om care crede că ştie deja totul că că, uneori, secretul unui bun management nu înseamnă doar o strategie fără cusur şi cunoaşterea pieţei?

Un birou mare, secretara din anticameră şi o funcţie importantă pe cartea de vizită nu înseamnă neapărat că sunteţi şi un bun comunicator. Oamenii de afaceri care au construit companii şi branduri emblematice în afară au înţeles acest lucru şi au început să „propovăduiască” importanţa comunicării şi celor care până acum s-au concentrat doar pe atingerea desăvârşirii tehnice. În ultimii ani, şi în România au ajuns nume precum Philip Kotler, Richard Branson, Bob Proctor, Robert Cialdini sau Stephen Covey, care au vorbit mediului de afaceri despre leadership, viziune, comunicare şi succes.

Astfel de seminarii complexe pot reprezenta un punct de cotitură pentru oamenii de afaceri, momentul în care au „marea revelaţie” şi schimbă radical modul în care gândesc din punctul de vedere al culturii organizaţionale. Lecţii similare, lipsite însă de farmecul personal dat de notorietatea unor presonaje precum cele de mai sus, ţin şi firmele locale de training sau chiar companiile, prin departamente specialiazate. Ele sunt precedate, cel mai adesea, de traininguri tehnice, care completează cunoştinţele pe care angajaţii le aveau în momentul intrării în companie.

Este o piaţă încă profitabilă, chiar dacă a scăzut sensibil faţă de perioada 2006-2008, când firmele îşi trimiteau oamenii pe bandă rulantă la specializare. Vorbim acum despre un sector care nu depăşeşte 20 de milioane de euro. Şi tarifele trainerilor au scăzut. De la 2.000 de euro sau chiar mai mult, în cazul trainerilor reputaţi, acum, o oră de training a ajuns să coste în jur de 1.000 de euro. Dacă luăm în calcul faptul că unei companii i se livrează chiar şi 1.500 de ore de training pe an, atunci piaţa capătă proporţii importante.

Cristian Tudoran, preşedintele Asociaţiei de Coaching Executiv şi de Afaceri pentru Dezvoltare Sustenabilă (ACEA) vorbeşte despre avantajele trainingului Îşi aminteşte exemplul unui manager care „după ce a început să aplice ce a învăţat la cursuri a descoperit un om cu foarte multă creativitate la el în firmă, chiar în momentul în care căuta o agenţie creaţie pentru a face publicitate companiei sale”. Evident că, de la un anumit nivel în sus, managerii preferă să nu vină la astfel de cursuri, fie pentru că le-au mai făcut, fie pentru că nu au senzaţia că ştiu deja totul despre businessul pe care îl conduc sau piaţa în care activează. Cu toate acestea, atunci când se pregătesc pentru o promovare sau când vor, pur şi simplu, să-şi perfecţioneze stilul de conducere, apelează al serviciile unui executive coach. Aceste cursuri, care se desfăşoară doar în formulă de doi, „îi pot ajuta pe managerii din România să înţeleagă altfel modul în care îşi conduc oamenii, firma sau întreaga activitate de zi cu zi.”

Roz Townsend: Una dintre calităţile unui lider puternic este de a scoate ce este mai bun din angajaţii săi

Australianca Roz Townsend, trainer de succes în domeniul comunicării, a venit la Bucureşti pentru a-şi lansa cel mai nou volum “Dezvoltă-ţi abilităţile de comunicare. Idei simple pentru prezentări de succes”. Cu această ocazie, Roz Townsend ne-a dezvăluit de ce executivii de top care vor să fie şi lideri în compania pe care o conduc au nevoie de traininguri de comunicare şi de ce este atât de important ca tonul schimbărilor, într-o companie, să pornească de la liderul acesteia.

Ce ne-aţi putea spune despre carte?
Este o carte care îi ajută pe oameni să poată susţine prezentări. Una dintre ideile principale pe care le susţin este că atunci când obţii un loc de muncă şi eşti pregătit din punctul de vedere al competenţelor specifice pentru el, este foarte bine, dar dacă vrei să avansezi în carieră, totul depinde de comunicarea şi de relaţionarea cu alţii. Aşadar, capacitatea de a comunica cu alţii şi de a-i implica în diverse proiecte este esenţială dacă vrei să faci paşi înainte în carieră, indiferent care ar fi aceea.

De ce ar trebui managerii să ia lecţii de comunicare?
Ar trebui să menţionez numai criza economică mondială. Cred că suntem în acel punct al istoriei, când, în dezvoltarea unei societăţi, indiferent care este cea din care provenim, comunicarea efectivă şi onestă va fi esenţială pentru evoluţia noastră ca societate, ca ţară sau ca planetă. Ceea ce am văzut până acum este faptul că oamenii nu au comunicat cu sinceritate, cu integritate şi de aceea am ajuns în situaţia în care suntem astăzi. Scopul meu este să îi fac pe oameni să comunice, fiind conştienţi de impactul lucrurilor pe care le spun şi fiind integral răspunzători de cuvintele şi de acţiunile lor.

„Comunicarea este esenţială pentru orice tip de afaceri”
Cum ar trebui managerii de top să îşi folosească aceste abilităţi de a comunica?
Dacă sunt în top management acest lucru nu înseamnă că au şi capacitatea de a comunica, că stăpânesc tehnicile de comunicare. Managerii sunt într-o poziţie specială pentru că trebuie să conducă oameni care ar putea avea conflicte de personalitate. Aşadar cum pot conduce oameni care nu comunică între ei? Şi pentru ca aceşti manageri să poată face acest lucru trebuie să fie foarte conştienţi de capacitatea lor de comunicare, să nu-i judece pentru că, într-un conflict, toată lumea crede că are dreptate. Nu este vorba despre cine are sau nu dreptate, ci despre cum putem lucra mai eficient unii cu ceilalţi.

Ne-aţi putea spune trei lucruri pe care un manager ar trebui să le ştie după ce citeşte această carte sau după ce face un training în domeniu?
Comunicarea este esenţială pentru orice tip de afaceri. Capacitatea de a dezvolta relaţii autentice şi durabile va fi esenţială pentru dezvoltarea oricărei afaceri. Executivii de top trebuie să fie conştienţi că de modul în care îşi manageriază angajaţii depinde viaţa lungă a firmei. Este mult mai bine să-i încurajezi pe angajaţii pe care îi ai ca să îi poţi păstra decât să aduci mereu, în locul lor, angajaţi noi. Este mult mai eficient din punctul de vedere al costurilor să ai o comunicare bună şi relaţii bune, iar managerii care vor citi aceste rânduri, trebuie să fie conştienţi că, dacă vor fi stimaţi şi apreciaţi de angajaţi, atunci aceştia vor fi capabili, poate, să meargă până în pânzele albe pentru ei. Oamenii vor să fie conduşi de oameni pe care îi admiră, iar una dintre calităţile unui lider puternic este aceea de a scoate ceea ce este mai bun din angajaţii săi şi de a le da indicaţii bune. Toate acestea nu se pot întâmpla fără a avea o bună comunicare şi de a putea să îşi prezinte eficient ideile în care cred.

„Când lumea comunică mai onest poţi lucra mult mai eficient”
Care a fost experienţa care v-a marcat?
În Australia, era o doamnă care avea o proprietate în apropierea unui supermarket care ar fi vrut să pună mâna pe acel teren şi era în acel moment atât de furioasă încât ar fi fost în stare să se bată cu oamenii de la supermarket şi, la sfârşitul şedinţelor de mediere a conflictului, i-a îmbrăţişat pe reprezentanţii supermarketului. Stăteam şi mă uitam că este incredibil cum a trecut de la atâta sentimente de ură la o cu totul altă perspectivă. Cred că procesul de mediere este foarte puternic, atunci când ai astfel de rezultate.

Aţi spus că acest tip de mediere este eficient din punct de vedere al costurilor, ne-aţi putea spune cum îmbunătăţeşte relaţia dintre manageri şi angajaţi?
Atunci când oamenii nu au bariere în ceea ce priveşte comunicarea pot spune tot ceea ce simt, dar când aceste bariere există fiindcă se tem că îşi vor pierde locul de muncă sau că li se va da mai multă muncă de făcut, lucrurile se complică. Cred că, în momentul în care lumea are o comunicare mai onestă, poţi lucra mult mai eficient, altfel, oamenii încep să se ascundă şi devin din ce în ce mai puţin productivi.

„Dacă şeful a dat atâţia bani pe training, ceva lipseşte”
Sunt managerii dispuşi să facă astfel de sesiuni de comunicare?
Dacă este un manager bun, fiindcă eu cred că managerul este cel care dă direcţia întregii organizaţii, va fi pregătit să fie şi el trecut sub lupă, şi să vadă cine este cu adevărat şi care este impactul lui asupra angajaţilor săi, atunci şi oamenii pe care îi conduc vor fi pregătiţi să facă acelaşi lucru. În caz contrar, dacă stau într-un turn de fildeş şi cred că au toate răspunsurile în ceea ce priveşte managementul, atunci şi angajaţii lor va avea aceeaşi atitudine. De aceea, trebuie început de sus. O parte din organizaţiile cu care am lucrat aveau probleme cu cultura organizaţională şi le-am spus că trebuie să fie conştienţi că lucrurile trebuie să se schimbe de sus în jos. Că orice ar face, ei sunt cei care dau tonul în organizaţie şi că, dacă nu vin la aceste traininguri, de ce ar veni staff-ul tău? Trebuie să fii dedicat dacă vrei ca şi angajaţii tăi să fie la fel.

Sunt angajaţi care consideră de multe ori aceste cursuri o pierdere de vreme….
Atunci îi întreb dacă nu vor să merg să vorbesc cu şeful lor şi să aflăm dacă într-adevăr este o pierdere de timp, pentru că dacă este o pierdere din timpul lor înseamnă că este o pierdere şi din al meu. Se poate să le fie teamă de repercusiuni, însă dacă şeful lor a dat atâţia bani pentru acest training înseamnă că ceva lipseşte astfel încât a fost solicitat un astfel de ajutor. Mulţi şi-ar dori să aibă o zi în care să nu lucreze şi să facă un training pentru că învaţă idei noi, să se gândească la altceva. Nu vreau să îi fac unei persoane viaţa dificilă, dar trebuie să discut cu şeful şi să îl întreb dacă asta este ceea ce îşi doreşte pentru că , în această situaţie, poate că este necesar să vină să stea el de vorbă cu ei şi să le explice de ce este necesar. Dacă oamenii nu ştiu de ce fac aceste lucruri, este foarte probabil să fie foarte sceptici.

Care sunt angajaţii care au cele mai mari probleme de comunicare?
Ezit, pentru a nu cădea în capcana stereotipurilor, dar în general sunt oamenii introvertiţi. Unii oameni îşi aleg anumite joburi tocmai pentru a nu fi nevoiţi să comunice cu alte persoane. Aş fi tentată să spun inginerii sunt cei care nu prea relaţionează cu alte persoane, oameni care cred că tot ceea ce trebuie să facă este să se bazeze pe răspunsul unei maşini.

 

Sursa:  www.incomemagazine.ro

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Contacteaza-ne!

Se trimit datele

©2024 ANBAR - Asociatia Nationala a Brokerilor de Afaceri din Romania office@anbar.ro : 0212665677

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?